O descoperire inedită în opera lui Leonardo da Vinci a stârnit interesul specialiștilor. Giovanni Maria Pala, muzician și informatician italian, a descifrat un requiem de 40 de secunde ascuns în „Cina cea de Taină”, interpretând pozițiile mâinilor apostolilor și dispunerea pâinilor ca note muzicale.
Realizată între 1495 și 1498 pentru mănăstirea Santa Maria delle Grazie din Milano, „Cina cea de Taină” surprinde ultima masă a lui Iisus alături de apostoli. De-a lungul secolelor, tehnica inovatoare folosită de Da Vinci pe tencuiala uscată a accelerat degradarea operei, iar restaurările succesive au complicat și mai mult structura originală a picturii.
În 2007, muzicianul și informaticianul Giovanni Maria Pala a aplicat o metodă inedită de interpretare muzicală a compoziției vizuale, notează The Life of Luxury. Suprapunând o partitură cu cinci linii peste frescă, el a observat că dispunerea pâinilor și pozițiile mâinilor apostolilor formează un set distinct de note muzicale.
Interpretată de la dreapta la stânga, în stilul inconfundabil al scrisului lui Leonardo da Vinci, succesiunea pâinilor și a mâinilor apostolilor pare să redea o melodie solemnă, asemănătoare unui requiem.
Alessandro Vezzosi, directorul Muzeului Da Vinci din Toscana, susține că această teorie este plauzibilă, având în vedere interesul documentat al maestrului renascentist pentru muzică și armonie. Caietele lui Da Vinci conțin numeroase referințe la inovații muzicale, inclusiv schițe pentru instrumente neobișnuite, cum ar fi viola organista, un hibrid între violoncel și clavecin.
Spre deosebire de speculațiile controversate legate de simbolismul religios al operei, teoria lui Giovanni Maria Pala are la bază elemente concrete din activitatea lui Da Vinci. Istoricul de artă Francesca Fiorani subliniază că lucrările acestuia sunt renumite pentru nivelul lor complex și pentru enigmele ascunse, iar interpretarea muzicală propusă se integrează perfect în această tradiție.
Cu toate că unii critici consideră că descifrarea acestui cod muzical ar putea fi un caz de pareidolie – tendința de a percepe modele familiare în stimuli aleatori – structura logică a compoziției și utilizarea scrierii în oglindă, specifică lui Da Vinci, susțin ipoteza unei intenții deliberate. Fie că este o coincidență sau un mesaj ascuns, această posibilă partitură rămâne un subiect de controversă în rândul specialiștilor, subliniind încă o dată profunzimea și complexitatea operelor lăsate de geniul renascentist.
Melodia codată în Cina cea de Taină
Lovitura de Presa nu răspunde pentru conținutul comentariilor și își rezervă dreptul de a le modera sau de a le respinge. Vă rugăm să folosiți un limbaj respectuos și civilizat în exprimarea opiniilor.