România îndeplinește toate condițiile pentru a intra în Programul „Visa Waiver”, dar decizia aparține acum în exclusivitate administrației Trump, spune ambasadorul României la Washington, Andrei Muraru, într-un interviu pentru Digi 24. Acesta explică cum s-a ajuns la situația actuală de blocarea a programului și ce informații au primit oficialii români. De asemenea, diplomatul vorbește și despre așa-zisul emisar special al României în SUA Dragoș Sprînceană, care nu are un mandat oficial din partea statului să discute la nivel diplomatic cu administrația Trump.
Andrei Muraru, ambasadorul României la Washington: „Așa cum a anunțat Departamentul pentru Securitate Internă al Statelor Unite, această intrare a României efectivă în programul Visa Waiver a fost deocamdată suspendată. Pe 10 ianuarie, deci cu cu 10 zile înainte ca administrația Biden să părăsească Casa Albă, Departamentul pentru Securitate Internă și Departamentul de Stat au anunțat că România se alătură programului viza Waiver, a îndeplinit toate condițiile impuse de legislația americană și că după această desemnare urmează intrarea efectivă în program, care se va face în jurul datei de 31 martie. Dar, după desemnarea din punct de vedere legal sau juridic, urmează o perioadă de două luni și jumătate în care trebuia să se implementeze acest nou sistem de autorizare electronică a călătoriilor și de intrare efectivă a României în program.
Instalarea noii administrații a avut loc exact în această perioadă de implementare, deci un program aflat în derulare, asupra căruia s-a cerut o evaluare. Aș vrea să spun foarte clar că aceasta este o decizie suverană, exclusivă care ține de noua administrație care s-a instalat la Washington. România și-a îndeplinit absolut toate obligațiile. Așadar, responsabilitatea privind această decizie aparține actualei administrații, iar soluția nu poate veni decât de aici, de la Washington. Noi suntem oricând aici, gata să răspundem oricăror solicitări. Suntem în contact cu noua echipă de la Departamentul pentru Securitate Internă și de la Departamentul de Stat, pentru a sprijini orice fel de evaluare.
Nu știm cât va dura, nu există un termen limită, dar știu că România este integral pregătită și complet aliniată tuturor standardelor prevăzute de legislația americană. Urmărim zilnic acest dosar, avem întâlniri frecvente pentru a înțelege dacă există vreo așteptare din partea română. Prin măsurile pe care România le-a adoptat în decurs de un an și jumătate în domenii precum securitatea frontierelor, integritatea sistemului de emitere a pașapoartelor biometrice, regimul cetățeniei și mecanismele de schimb de informații cu partea americană în ceea ce privește țările teroriste sau cele de criminalitate organizată, România a atins sau chiar a depășit în unele zone standardul de cooperare specifice formatului Visa Waiver”.
„Statele care au intrat în programul Visa Waiver în timpul administrației Biden, adică trei state, plus România, toate celelalte trei state au intrat efectiv în program până ca administrația Biden să plece. Deci Croația a intrat în 2021, Israelul a intrat în 2023, iar Qatarul, ultima țară care a intrat în Programul Visa Waiver, a fost desemnată înaintea României, în septembrie sau octombrie anul trecut și a intrat la 01/12/2024. Deci neșansa României a fost că a fost prinsă în această schimbare de administrație. Practic, desemnarea s-a făcut de administrația Biden, urmând ca intrarea efectivă în program să se facă în timpul administrației Trump. Sunt două motive foarte reale pe care trebuie să le înțelegem.
În primul rând, una dintre principalele priorități de guvernare ale administrației Trump, care a fost anunțată și discutată foarte intens, inclusiv în campania electorală, este securitatea frontierelor și în prima zi de mandat președintele Trump a emis nenumărate ordine executive prin care a pus în practică această prioritate. Efectul acestor ordine executive a fost că toate agențiile americane și în special cele din domeniul securității interne, inclusiv cele care gestionează programul Visa Waiver, și-au redirecționat toată activitatea pentru rezolvarea acestei priorități. Deci orice altceva a devenit secundar și resursele Departamentului pentru Securitate Internă sunt acum afectate cu prioritate pe această direcție a securizării frontierelor, ceea ce ne-a pus în așteptare cu finalizarea acestui program.
În al doilea rând, este o practică curentă a acestei administrații, noua conducere a fiecărui departament din administrația americană a solicitat câte o evaluare internă a tuturor proiectelor și programelor aflate în derulare în momentul instalării în funcție. Deci, cazul nostru a coincis cu acest demers. Acestea sunt motivele cel puțin care care ne-au fost comunicate”.