Guvernul României urmează să aprobe, în ședința de joi, un pachet amplu de proiecte, cel mai important vizând semnarea contractului de finanțare cu Banca Europeană de Investiții pentru Autostrada A1 Sibiu–Pitești, considerată cea mai complexă și dificilă lucrare rutieră din România.
Executivul va aproba un proiect de lege privind ratificarea contractului de finanțare „Autostrada A1 – cofinanțare aferentă fondurilor de coeziune ale UE”, semnat la București la 8 octombrie 2025 între România și Banca Europeană de Investiții.
Valoarea totală a împrumutului este de 500 de milioane de euro, iar banii vor fi utilizați pentru sprijinirea investiției în infrastructura care leagă centrul de vestul țării, esențială pentru conectarea coridorului pan-european IV.
„Se estimează că proiectul se va finaliza în 2028, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de 36 de luni de la data semnării contractului”, se arată în expunerea de motive. Împrumutul acoperă până la 50% din costul total al proiectului, fără a include TVA sau cheltuielile de expropriere, și poate fi tras în maximum 10 tranșe, cu o valoare minimă de 50 milioane euro fiecare.
Guvernul va aproba și un proiect de lege privind ratificarea Acordului-cadru între România și Organizația pentru Cooperare Comună în Domeniul Armamentului (OCCAR), semnat la București pe 8 octombrie 2025.
Prin acest acord, România devine parte a programelor europene gestionate de OCCAR, deschizând posibilitatea participării la proiecte comune în domeniul apărării, alături de state precum Franța, Germania, Italia sau Spania.
Un alt punct important de pe ordinea de zi vizează aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de modernizare a liniei de cale ferată București Nord – Craiova, Subsecțiunea 2: Roșiori Nord – Craiova.
Finanțarea lucrărilor se va face din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport 2021–2027, completate de bani de la bugetul de stat și din alte surse legale.



