O treime din profesorii români au deja peste 50 de ani, iar în urma lor vin puțini tineri oricum tentați să renunțe la un moment dat la cariera didactică.
Dascălii sub 30 de ani se consideră mult mai stresați de volumul de muncă și de cerințele directorilor, decât colegii lor mai în vârstă. Astfel, peste 5 ani vom avea și mai mulți seniori la catedră, după cum reiese din ultimul raport OCDE despre educație.
Copiii îi primesc cu entuziasm pe dascălii tineri, însă la fiecare 10 profesori aflați la începutul carierei, cel puțin unul își vă găsi o altă profesie în următorii 5 ani conform celui mai recent raport OCDE despre educație.
Doar jumătate dintre dascălii tineri susțin că rolul de profesor a fost prima alegere pentru o carieră – 44% au lucrat și în alte domenii. Mulți sunt nemulțumiți de implicarea elevilor la ore. Nu vor să fie responsabili de performanța elevilor și nici să facă treburi administrative. În special necalificații tind să renunțe la învățământ după 2-3 ani.
Îmbătrânirea oamenilor de la catedră va adânci prăpastia dintre predare și tehnologie. Conform aceluiași raport OCDE, doar 3% au reușit să folosească sistemul hibrid de predare în pandemie, dar – paradoxal- 46% declară că folosesc frecvent la ore inteligența artificială. 4 din 10 cadre didactice recunosc că n-au participat de peste un an la un curs de perfecționare. Mai mult de jumătate recunosc că motivul este lipsa de recompense financiare.